Wednesday 17 September 2014

Cara inject ubat di perut. ~ Journey to IUI ~


Dengan nama Allah yang Maha Penyayang lagi Maha Mengasihani.


Today Mama dah ready nak share cara suntik ubat kat perut. Pagi tadi merupakan injection ke-3 Mama.  Injection yang perlu dibuat selama 5 hari berturut-turut ni mesti dibuat pada masa yang sama setiap hari. Mama and Papa pilih pukul 6.30AM, after subuh... suasana pun tenang.

Kali di dibahagian tepi pusat kanan pula. Pedih sikit je... then ok. Mama kan strong macam Hakim  :)

Okay, firstly keluarkan 1 kotak Foliculin dari fridge. Macam Mama ni memang simpan sekali dengan cooler bag dalam fridge. Hihihihi...




Letak semua perkakas dalam piring siap-siap. So senang nanti Papa nak melakukan procedure inject meng inject. 

Foliculin, syringe, jarum panjang (biru) , jarum pendek dan Alcohol swabs.

Then keluarkan ubat dari kotak. Ubat nye macam gambar kat bawah ni.  Yang dalam botol putih tu serbuk Foliculin. Yang dalam botol yellow tu Sodium, bahan untuk dilute kan Foliculin tu nanti. 


Ini lah set Foliculin yang dalam kotak tadi. Setiap kotak ada 2 benda ni.
Next step, amik jarum panjang yang ada color biru yang telah disediakan. Masuk kan kat depan muncung syringe macam dalam gambar bawah ni. Jangan salah amik jarum pula tau. Ingat amik yang biru ni dulu. Gunanya untuk transfer Sodium ke dalam Foliculin. Untuk cucuk kat belly Mama kena guna jaram yang lebih pendek.


Okay, dah sattle masuk kan jarum ke syringe. Proses seterusnya amik Sodium Cloride yang disediakan tadi dan perlu buka penutup botol ikut cara macam Papa buat kat bawah ni.

Perlu di keipak kan penutupnya macam ni.



Be careful sebab botol Sodium ni botol kaca. Next buka pula penutup Foculin. Yang ni penutupnya guna getah je so senang je nak buka.


Then bila both botol dah dibuka. Dengan menggunakan syring berjarum biru , masukkan ke dalam Sodium dan sedut semua Sodium tu sampai habis. Bila dah yakin habis sebotol, transfer Sodium dalam syringe tadi ke dalam Foliculin for dilute process. 

Goncang-goncang sikit then tarik keluar Foliculin terlarut tadi dengan menggunakan jarum yang sama. Make sure semua larutan Foliculin tu disedut tau.

Ubat ni bukan murah. Mama Muiz (kawan Hakim di Little Caliphs) inform Mama yang harga Foliculin untuk 5 set beratus harganya. Mama Muiz pun pernah buat IUI tapi di LPPKN, thats why dia tahu harga semua ni.
Macam Mama beruntung sebab semua ditanggung oleh company Papa. FOC :)






Okay sambung procedure ye....
Lepas dah dilute kan Foliculin tu, boleh lah tukarkan jarum suntikan biru tu dengan jarum yang lagi 1 yang lebih pendek jarumnya untuk disuntik ke perut Mama.

Before suntik tu Papa kena keluarkan 1 dot ubat dari syringe to make sure tak ada gelembung udara dalam syringe. (masa ni Mama dah mula dah rasa seram, takut nak kena inject even dah banyak kali kena inject pun still juga rasa seram sejuk)



 



Next, bila dah ready keluarkan alcohol swab dan sapu pada bahagian belly yang akan di inject. Nurse kata kawasan yang hendak di inject mestilah dalam lingkungan 2 inci dari pusat. Tak kisah lah bagian atas, bawah or tepi pusat but mesti dalam lingkungan 2 inci. Papa kena picit sikit bahagian yang hendak di inject tu bagi lemak belly tu macam naik sikit. (refer gambar Google kat bawah nanti ye)

Bila dah inject tu biar lah dalam 2-3 second then baru tarik jarum dan  swab balik tempat cucuk tu dengan swab tadi.




Masa inject tu bacalah


Pic ni amik dari Google. Bukan perut Mama tau. 
Ha... selesai dah. Senang je kan. 

Tapi masa 1st day Papa nak inject Mama tu adalah hari yang paling Mama risau. Mama risau botol sodium tu pecah je. Risau Papa salah cucuk pun ada. 

Tapi kat sini Mama nak rakam kan jutaan terima kasih pada Papa sebab sanggup inject kan Mama. 
Papa ni fobia dengan darah. Mama salute lah sebab Papa berani nak lakukan procedure inject meng inject ni even Mama tau Papa mesti takut dan risau. Hebat kan Papa Hakim.

Mama and Papa  berharap sangat dengan bantuan Foliculin ni akan menambah baik quality dan size ovum Mama. Masa appointment dengan Doktor di HKL last Monday, Doktor and nurse sempat berseloroh dengan Mama and Papa. Katanya dengan pengambilan Filiculin ni, possibility nak dapat twin tinggi. Nak-nak lagi keluarga kita memang ramai yang twin kan. 

Aaamin.... 
Mama terima je. 
Seorang,ke... twin ke... even kalau tiada rezeki ke-2 pun Mama and Papa redha.
 Yang penting kita dah usaha kan. 


Doktor Zuhaidi :: My private Doktor  :)  :: Gambar 1st day inject dengan Papa.
~~~Thank a lot . Be my Doktor forever  ♥♥♥ ~~~

No comments:

Post a Comment