Friday 10 January 2014

Putih-putih Melati aka Yesterday, Today, Tomorrow.

Lately Hakim suka nyanyi lagu putih-putih Melati.... Merah-merah delima... lalalala... (part tu je pun Hakim dok ulang 2~3 kali)

Erm...meh Mama nak tunjuk pokok Melati yang kita ada tanam last year. Kalau mat saleh panggil bunga ni bunga Yesterday,Today, Tomorrow (YTT)  Haa....panjang kan namanya.

Bunga nye yang cantik akan mengalami perubahan warna dari dark puple ~ purple cair (lavendar) ~ putih.
Agak Mama dari situ kot dapat nama YTT tu.

 So bila pokok ni  bloom!!! sangat lah berseri2 sebab akan ada 3 color dalam 1 pokok.

Bunga Melati bewarna purple, hat yang paling kanan tu dah mula nak berubak ke warna putih. 


Time Mama search kat google, dapat 1 article ni kata pokok ni beracun. Erm.... tak pernah tahu pula Mama yang pokok ni beracun. Beracun tang getah nye kah? Atau baunye kah? (Siapa tahu tolong share ye)

Tapi bau pokok ni memang wangi...harum je. Malam2 kalau kita duduk di beranda & angin kuat. Memang harum nye boleh bau lah 1 beranda.

Erm...since dapat tau pokok ni beracun, Mama dah ubah position pokok Melati aka YTT ni ke luar beranda. Better beringat sebelum terkena kan.

'Pokok ini tergolong dalam ketagori tumbuhan beracun, jika termakan ia boleh menyebabkan pengeluaran air liur yang berlebihan ,sesak nafas,sawan, anak mata membesar dan pucat lesi.' (www.melur.com)


Nampak tak 3 kuntum bunga melati putih tu? Putih-putih Melati.... tetap cantik.

Hakim...macam tu juga hidup kita ni, ibarat bunga YTT...
Apa juga warnanya...harumnya masih ada & menyenangkan banyak hati.

Siapa pun kita semalam, today or esok. Jadilah diri kita yang sebenar. Walau kita menjadi Tuan harini, jadilah Tuan yang baik. Kerana selamanya kita ini hanyalah hamba pada yang Esa.

~~~ Papa penah cakap kalau dapat adik girl nak namakan Melati. Errrr.... NO KOMEN.  ~~~


No comments:

Post a Comment