Sunday 26 January 2014

Mari ajar anak cepat membaca by Litte Caliph.

Jauh Papa park kereta kat sini sebab kat area Auditorium FRIM dah full park.

Penat celebrate Bday Hakim yesterday tak habis lagi. Pagi hari dah kena bersiap nak ke FRIM pula.
Hakim tak ikut sebab dalam surat dah inform yang parent tak boleh bawa anak ke seminar tersebut. Jdi di hari cuti yang berbahagia ini, terpaksa Mama & Papa tinggal kan Hakim dengan Cik Teh... nasib baik UPM cuti sem. Boleh lah Cik Teh tolong jagakan Hakim.

Tapi ada juga parents yang bawa anak, maybe mereka ni tak baca arahan or terpaksa bawa anak ke sini sebab takde orang nak baby sit kan anak dorang. Maklum lah seminar on Sunday so kalau yang hantar anak ke nursery pun...nursery tutup kan harini. Jadi bertabahlah lah mak-mak nye bawa anak ke seminar yang totally tak sesuai untuk budak-budak under age ni kan. Ada yang nangis...ada yang main bising kat belakang...so sedikit sebanyak mengganggu juga lah concentration parents yang lain.


Mama tengok founder ni macam Jida mukanye.
Sesi seminar ni agak panjang ( 3 hour) but sangat happening dan bermanfaat. Setiap parent yang datang diberi reading kits (flash card, pre-reading book & cardboard let's read). 

Reading kits

Actually semua kits ni diberi supaya  parents boleh ajar anak-anak di rumah dengan menggunakan kaedah yang sama yang di ajar di school Little Caliphs.

Bak kata founder nye... Pn Sabariah Faridah Jamaluddin, kaedah pembelajaran di school dengan di rumah perlu selari. Perlu ada mazhab yang sama. Baru objective pembelajaran dapat dicapai dengan cepat & effective.


Banyak juga ilmu yang dicurah & dalam seminar ni mereka juga menerangkan bagaimana cara nak guna all reading kits tu. Erm...kaedah nye memang lain dari yang Mama alami time Mama tadika di KEMAS 20++ tahun dulu. Kaedah di Little Caliphs ni banyak kepada bermain. Sambil main dapat ilmu. 

Patut la bila Mama tanya Hakim, harini belajar apa? Hakim selalu jawab... tak belajar apa2. Rupanya teknik Little Caliphs ni memang banyak main. 
Bagus! Bagus! Bagus!

~~~~ Semoga Allah beri kekuatan dan ketenangan kepada Mama &  Papa 
dalam mengajar kamu di rumah nanti ~~~






No comments:

Post a Comment