Monday 9 June 2014

Bayou Lagoon Park Resort , Melaka.

Ini lah tempat kita stay 3 day 2 night time Family Day office Papa last month.
Lokasi hotel ni tak jauh dari Zoo , Tmn Buaya & segala jenis taman kat Melaka ni, dalam 10 - 15 minit perjalanan naik kereta macam tu lah.

 Kalau nak makan seafood yang dekat Umbai pun dah tak jauh dari hotel ni cuma kita tak berkesempatan nak ber seafood sebab jadual makan kita padat di sponsor pihak PTM.  :)


Entrance 
Masih baru. Macam apartment  yang berlambak kat KL je rupanye kan.
Peace seround sementara tunggu Papa check in.
Alhamdulillah kita dapat stay studio room instead of stay apartment. Bukan tak mahu stay apartment beramai-ramai tapi bimbang aurat dan kurang privasi. Kalau dengan ahli keluarga tiada masalah tapi bila terpaksa share apartment dengan orang lain rasa janggal juga lah kan. So thanks tu AJK Family Day PTM yang berjaya dapatkan juga bilik untuk setiap keluarga. 


Ada meja makan dengan 2 seat. 

Bilik studio ni memang luas. Kalau nak bentang toto dalam 3 toto pon muat tau. 
Mama suka bilik ni siap ada sink so kalau nak masak air no need lah nak tadah air dari sink dalam bilik air. Nak basuh botol susu Hakim pun  tak was-was. Kiranya dengan adanya sink dalam bilik hotel, berasingan dengan bilik air sangat lah relevent dengan Mama ni.

Tak banyak bilik hotel yang provide sink kat bilik hotel. So far , hotel yang kita pergi kalau yang di Melaka ni cuma A Famosa Resort Hotel dan Bayou Lagoon ni je lah yang provide sink.  Bukan apa, Mama memang geli nak tadah air minum  kat bilik air wa'ima dari sink. Rela Mama beli mineral water untuk masak daripada tadah air minum kat sink toilet. Cantik dan bersih macamana pun hotel tu tapi kalau kena tadah air toilet memang tak lalu nak minum. So bilik Bayou ni bagus lah provide sink dalam bilik ni. Facilities lain macam TV, mini refrigerator tu tip top pasal baru lagi. 

Oleh sebab bilik ni luas pihak Bayou provide 2 unit aircond. Serius sejuk bilik. Hendak pula aircond tu masih baru so on suhu 25 pun dah sejuk sesangat. Kita just on 1 aircond je... tak elok bazir kan. 


Hakim chop bed ni tau Mama!


Yang bertingkap tu  , tingkap bilik air.
Kalau amik suit yang ada Jakuzi tu boleh lah nampak jakuzinya dari tingkap ni.

Nak komen pasal bed pula. Erm.... Tah lah.
 Studio room ni Bayou provide katil single 2 buah. Katil single kecik teot yang size katil kat bilik Hakim tu.

  Kalau boleh Bayou bagi lah katil single yang besar sikit
or provide lah 1 queen size and 1 lagi single size or macam some hotel provide kan even bagi single bed tapi size nye agak besar dari single yang biasa. Kecik sikit dari queen. Selesa sikit.

So macam biasa operasi merapatkan katil adalah WAJIB ye. Bila dah rapat tu kan celah tilam Mama and Papa lapik dengan conerter so selesa lah sikit Hakim tidur tengah tu kan.  


Kat rumah tak de telefon macam ni so sampai hotel memang benda alah ni lah Hakim dok tekan-tekan... hello helloo....



Katil dah cantum!  Luas kan bilik Bayou Lagoon ni. 





Water Park kat sini pon not bad. Seronok lah bawa anak stay hotel and boleh main
 kat waterpark dalam area hotel je kan. Cuma bila cuaca panas tu yang perit sikit lah. Sebab water park ni tidak berbumbung. Kalau yang ada bumbung tu pun kat area atas slide tu. Kalau dah nama slide memang budak besar and dewasa lah majority yang ada kat situ.

Eloknya kat pool yang untuk kanak-kanak age below 7 tahun ke bawah ni elok dibuat bumbung. Kesian kat budak kecik kan nak mandi panas-panas bawah matahari. Mata memasing dah sepet macam anak orang Korea. Menahan panas. Hihihihi...termasuk ler Hakim.  :)  Tapi dah nama pun budak kan. Ape lah yang dia tahu. Asal dapat berjimba dalam air dah paling heaven dah diorang ni.

Mama suggest kalau Bayou buat bumbung macam di  Water Park di Gambang at least di area tempat budak-budak main lebih baik. Sekarang cuaca di Malaysia ni hangat sangat. Nak berjemur lama tak sesuai. Kesian kat kanak-kanak ni kan.   

Pandangan dari bilik kita, Tingkat 6.
Sliding door bilik tak boleh buka selalu sebab bertentang dengan sliding door blok depan.  
Bab makan pula..... Menu makan baik breakfast, lunch dan dinner semua nya biasa-biasa aja.
Malah Mama boleh katakan yang  masakan nya  just ‘soooo sooo’ aje.

Lauk lunch dan dinner sepatutnya perlu ada 1 menu  yang tidak pedas or paling tidak sediakan  ayam goreng  or sup untuk hidangan kanak-kanak. Menu pun hampir sama setiap hari. Keadaan café yang agak kecil di sini menyebabkan kita terpaksa menunggu untuk mandapatkan tempat makan.

Pada pendapat Mama jika ada Family Day macam ni pihak hotel boleh menyediakan 1 ruang khas yang berasingan sebab café nye kecil. Kalau hari biasa mungkin okay lah size cafe tu menampung visitor, tapi bila ada Family Day pastu  cuti sekolah pula tu, memang beramai-ramai ler berasak dalam cafe tu. Dah macam kenduri pula ramainye tu. Hihihi...

Pada hari kedua memang pihak hotel ada menyediakan ruang canopy yang
 besar untuk breakfast khas untuk office Papa. Masa tu rasa selesa sangat nak makan. Siap ada cooler fan so memang tak panas.

Pada mulanya Mama fikir time makan lunch dan seterusnya akan dibuat saja di canopy tersebut tapi tidak. Time lunch hari kedua tu makan di café yang kecil tu juga. Terpakse lah kita bersesak lagi dalam café yang kecil. Makan pun laju-laju je sebab kesian dengan orang yang datang kemudian tercegat-cegat mencari meja kosong. Sampai hati ke nak makan santai-santai kalau kat sebelah kita orang dok menunggu siap bawa anak kecil lag. Haissshh….Mama tak sampai hati. Pasal tu lah dalam entry ni tak de 1 pun photo makanan. Memang takde makna nak amik gambar. Makan kena tangkas! Nak cari makan kat luar macam tak patut lah pula kan sebab jadual Papa padat so kita  kena lah hormati rancangan dan jadual yang telah disediakan. Bukan senang diorang dok susun jadual semua tu.  Kalau kita makan kat luar nanti and ter spoil timing yang dah dijadualkan kan tak elok.

 Kalau kita bercuti ke Bayou ni lagi rasenya just amik pakej bilik saje dah memadai.
Sebab bilik nye tip top! Luas! Sejuk!

Kalau nak makan better cari makanan yang bersepah-sepah kat Melaka ni je.


Ok itu je lah Mama dapat review pasal Bayou Lagoon Melacca ni. Hope Bayou Lagoon dapat upgrade service dan bertambah maju pada masa hadapan. . Hihihihi…kemain Mama ni ngomen kan. 




~~~ Kempunan nak makan kat Umbai~~~

No comments:

Post a Comment