Wednesday 11 December 2013

KINDY SURVEY 1 : PRESCHOOL untuk Hakim

Next year Hakim 4 thn, Mama & Papa decide dah sampai masa untuk hantar Hakim ke Preschool. Actlualy since early year Mama & Papa dah fikir2 kan tentang hal ni. But 2-3 bulan ni baru Mama sibuk search preschool especially yg ada kat area Sg Buloh ni.

Last weekend Mama & Papa sempat buat site visit kat 3 buah preschool area Sungai Buloh.

1. Q Dees, Bukit Rahman Putra
2. Brainy Bunch, TSB
3. Ar-Razi,Kuang

Yuran nak masuk preschool MAHAL kemain!
Bukan ratus2 dah…main ribu2 skrg ni. Dah macam nak bayar yuran masuk uni pula rasanye. Monthly payment pun boleh tahan juga mahalnye. Tapi InsyAllah… dengan kudrat yang ada ni Mama & Papa akan usahakan juga untuk hantar Hakim ke preschool terbaik yg kami mampu.
Details fees & modul each preschool nanti Mama ceritakan entry lain ye.


Bab nak hantar Hakim ke preschool ni, ada juga yg tanye & bagi statement yg Mama rasa betul ke ape Mama & Papa buat ni kan.
hrm......
  •  Kenapa awal sangat nak hantar anak pergi school? 
  • Baru 4 tahun, biar lah anak tu main2 dulu
  • Kesian anak, kecik2 lagi nak kena study...
macam2 lah statement & soklan yang setaraf dengannye.
Tapi Mama & Papa ada sebab kenapa nak hantar Hakim ke preschool even Hakim baru 4thn.

 Mama nak hantar Hakim  ke preschool ni sebab....

1. Tak nak anak Mama asik tgk tv je kat rumah.
(nenek boleh relax sikit pagi2  , nenek complain skrg nenek pun tak dapat nk tgk tv sbb remote tv dah jadi remote Hakim. Asik2 siaran 613 Astro je yg Hakim hadap. Hihihihih....
Mama percaya cakap nenek sebab weekend time Mama ada kat rumah pun Hakim asik nak ngadap cartoon. Malam2 kat rumah dengan Mama pun banyak masa nk ber cartoon je)

2. Belajar solat, doa & hafaz ayat lazim dengan lebih baik
(since kalau Mama & Papa yg ajar selalu je Hakim nk nangis. Tapi Alhamdulillah dlm menangis tu pun pandai dah Hakim baca Al-Fatihah, surah Al-Ikhlas, doa makan, doa keluar rumah, solat pun asas dah ada sikit even buat 1 rakaat je setiap kali solat unless kalau kita solat jemaah baru elok Hakim ikut bilangan rakaatnye. Bacaan dalam solat tu memang belum pandai lg. Tak pe...Mama faham Hakim masih kecil  :)  )

3. Mama nak Hakim BERMAIN
Bagi Hakim expose dengan kwn2, jadi lebih berani, have fun dengan activity yg school buat.  Takde istilah nak main tablet or game2 visual je. Mama nak both right & your left brain tu teransang. Mama nak Hakim happy. So school yg Mama & Papa harapkan sebaiknya bukan yg exam oriented sebab Hakim kan baru 4 tahun . Rasa belum layak untuk sesiapa menilai anak sekecil ini bijak dalam education. Yang penting Hakim memahami ilmu asas agama, mahir berinteraksi dan pandai membuat hal2 rutin harian dengan baik setaraf dengan umur Hakim.  Mama mahukan school yang banyak activity bermain/interaksi disamping itu menggalakkan perkembangan & meransang  minda Hakim dalam menentukan hal baik buruk…dosa pahala.

4. Quality of time: Learn something new
Mama & Papa decide school yang kami hantar nanti tak perlu lah dari pagi sampai ptg. Cukup sekadar 4 hour yang indah2 di school. Belajar & buat activity yang mungkin Mama & Papa tak dapat nak buat bersama Hakim. Mama mengharapkan 4 hour every Monday-Friday , Hakim ada belajar sesuatu yang baru tak kisah dari segi fizikal or rohaniah. Mama percaya dekat school nanti cikgu2 nye mesti terlatih & ada modul yang sesuai untuk perkembangan minda dan rohani anak Mama. Mama pun tak mahu hantar Hakim lama2 di school. Sebab tu Mama akan pilih school yang dekat dengan rumah & office Mama so senang Mama nak arrange time to fetch u at noon. Kalau ikut kn hati banyak lagi pilihan preschool yang lain tp jauh pula dari office Mama.

InsyAllah next entry Mama akan share tentang preschool yang kita dah visit last week ye.

~~~Moga Allah bagi petunjuk pada Mama & Papa dalam memilih school terbaik untuk Hakim~~~










No comments:

Post a Comment