Showing posts with label khasiat. Show all posts
Showing posts with label khasiat. Show all posts

Friday, 7 March 2014

Wahai senduduk.... purple sungguh warna mu.

Senduduk

 Cantik kan? Cantik sungguh aiiiihhhh...

Mulanya time beli bunga ni kat nursery. Mama memang biasanya akan beli pokok yang telah or sedang produce bunga sahaja. So bila terpandang je bunga pokok ni terus falling in love. Ewahhhhhh...hihihihi....

Actually pokok ni Mama selalu je nampak kat lorong rumah kita yang banyak semak samun tu. Tumbuh meliar...tak pernah pula Mama amik port pun. Tapi hat yang jual kat nursery ni berjaya menawan hati Mama. Kata tauke nursery, pokok senduduk yang depa jual ni dah kacuk...dah mix...hihihihi... dah upgrade untuk kasi lebih cantik. Hebatkan kuasa Allah yang memberi ilmu pada hambanya ... boleh menjadikan senduduk kampung jadi senduduk moden. 

Masa beli dulu kecik je pokoknye. Ni dah almost a year...  Alhamdulillah membesar & blooming dengan sihat. Bunga nya.....mak aiiihhh...tak putus-putus berbunga. Memang favorite Mama sangat lah kan.



Kat gambar ni je boleh nampak kan benyak bunga yang sedang kembang...dalam masa yang sama boleh nampak banyak kudup-kudup bunga yang sedang tunggu turn nak bloom!!! Subhanallah.... hebat sungguh. 

Pokok ni since Mama beli asik kena trim je...tu pasal tak berapa nak tinggi. Mama penah google pasal pokok senduduk ni...rumah orang tu kat KL & pokok senduduknya..... tinggi! So far Mama rasa no need lah nak kasi tinggi , biar sedang-sedang paras pinggang je. Comei....macam Hakim.

Menurut bacaan Mama, pokok senduduk merupakan spesis Melastoma Malabathricum. Pokok senduduk kampung ni banyak khasiatnya. Cuma kalau yang dah kacuk ni tak tahu lah pula sama ke dak khasiatnya. Kalau hat senduduk kampung tu daunnya boleh digunakan untuk rawat luka or parut . Maksu dulu penah guna buah senduduk liar untuk rawat cagu kat jari kaki maksu. But tak nampak pula kesannya...maybe tak rasi or Maksu tak konsisten guna senduduk ni kot.

~~~~ Terima kasih senduduk....
pagi tadi Mama siram senduduk, senyum terukir. Bunga pun boleh buat manusia happy. So sebagai manusia cuba lah jadi inspirasi untuk manusia lain pula happy  :)   ~~~



Thursday, 22 December 2011

Buah Delima Merah::RM10 sebiji?


Last week kita  having breakfast kat Restoran Rasamas, Sungai Buloh ( bersebelahan dgn Masjid Bandar Baru). Actly this restoran antara restoran favorite kita sekeluarga sbb selain roti canai nye yg sedap kat cni jg ada bnykl menu2 lain untuk bf. Kalau weekend  nk bf kat cni kena dtg awal2. Kalau kita dtg pukul 8.30am…confirm full dh restoran ni. Kena tggu turn pula. (Panjang bjela mukadimah~mcm nk promote restoran pula, padahal nk citer pasal buah delima.... hihihiihi)



Taraaa!!!! ini lah buah delima yg  Mama beli tu.

Buah delima yg dijual MERAH cantik!  Mama ni bukan lah peminat buah delima. Tapi ntah le…tetiba aritu tgk buah delima yg merah tu rasa teringin pula.  Sekali tanye lah pakcik tu harga buah tu kire mcmana. Yg merah berseri2 tu harga nye RM10.  Sebiji okayyyyyy…sebiji RM10.  Tkebil2 juga lah… nk beli ke idak. Ke mmg harga buah tu mmg mahal? Mama je x tau? hihihihi

Tapi beli lah juga sebijik , nak merasa kan. pakcik tu sempat ajar Mama & Papa cara nak potong buah delima ni. Hrm...Rupa2nye nk potong buah delima ni ada caranye, kalau tak pandai potong rugi sebab salah cara isinye sekali kita kena potong. Mama lupa plak nk amik gambar time  potong buah delima ni. Pakcik tu ajar, caranye senang je. 

Belah keliling buah delima tu guna pisau tajam. Lepas tu kepak kan je lah kulit delima tu (betul ke penggunaan word kepak tu? Kepak buka kepak tau...). Belah keliling je ...jgn potong abis. 


Ni gambar lepas potong, isi tak cedera pun kan. hihihih....

Merah sgt isi buah delima yg Mama beli ni. Alhamdulillah...rasanye manis. Rangup pula tu.Pastu bersih sgt buahnye.  Mcm ni rupanye rasa buah delima, patutlah mahal. 

 Mula2 mkn sebijik2...aishhh xboleh tahan. Amik 5-7biji sekaligus masuk mulut. Gigit...Cair dlm mulut. Tp kena sabar sikit makan buah delima ni sbb isinye kecik2 & bijinye pn boleh tahan lah. Hakim makan paling banyak.Kita makan sambil tgk star movie siaran Astro. Citer xsempat abis...kita bertiga dah pulun abis buah delima tu. Hiihihihih....

~~~ Ade rezeki nanti kita beli lagi ye Hakim ~~~